بازاریابی شبکه های اجتماعی برای محصولات صنعتی

ذیجیتال مارکتینگ صنعتی

شرکت‌های بیشتر و بیشتری متوجه می‌شوند که برای جلب توجه خریداران ، باید حضور آنلاین خود را تقویت کنند. این برای محیط های تجاری B2C و B2B صدق می کند و همه بخش ها را در بر می گیرد. با افزایش تعداد جوانان در بخش های خرید ، بازاریابی برای آنها در جایی که هستند بسیار مهم است. و این به معنای درگیر شدن در شبکه های اجتماعی است.  بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای محصولات صنعتی یک فرصت عالی ذر دنیا امروز است. مخصوصا در ایران که همچنان بسیاری از مدیران با دیدگاه های سنتی از این قافله عقب افتاده اند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی برای شرکت های صنعتی کمی متفاوت از بازارهای مصرف گرا مانند خرده فروشی است. همه دوست داریم تصاویری از محصولات خود را در معرض نمایش قرار دهیم. اما این کار همیشه نیز جذاب نیست. شاید یک پست آموزشی در مورد تنکولوژی های جدید ، مخاطب بیشتری را جذب کند. بهترین روش ایجاد تعادل در دو گونه محتوا و قرار دادن تبلیغات در میان آموزش است.

اما قبل از اینکه حتی پست‌گذاری را شروع کنید، باید بفهمید که کدام پلتفرم‌های رسانه اجتماعی برای شرکت شما منطقی‌تر هستند. به این فکر کنید که چه کسی حساب‌ها را مدیریت می‌کند و چقدر زمان دارد. در فضای صنعتی ، کارکنانی که قرار است مسئول تولید محتوا باشند اغلب متخصصین هستند که وظایفی را از قبل بر عهده دارند. بنابراین زمان یک محدودیت است. به همین دلیل ، ممکن است بخواهید فقط از یک یا دو شبکه شروع کنید تا همه چیز قابل مدیریت باشد.

به نظر می‌رسد اینستاگرام و لینکدین بیشترین ارزش را دارند. زیرا محتوای شما می‌تواند توسط مخاطبان زیادی بدون نیاز به پرداخت هزینه  دیده شود. هرچه افراد بیشتری با پست‌های شما تعامل داشته باشند (از طریق لایک کردن، نظر دادن و اشتراک‌گذاری)، افراد بیشتری می‌توانند آنها را ببینند.

رسانه‌های اجتماعی فرآیندی دائماً در حال تغییر هستند. بنابراین حتی زمانی که فکر می‌کنید کنترلی روی مسائل دارید ، اگر ناگهان تغییر کردند ، تعجب نکنید. نکته کلیدی این است که نشریات و خبرهای مربوط به شبکه های اجتماعی را بررسی کنید تا از آخرین تغییران با بر باشید. تا زمانی که به یادگیری ادامه دهید و مدتی را به این شبکه‌ها اختصاص دهید، هرگز تحت تأثیر این فرآیند قرار نخواهید گرفت.

اینستاگرام و پینترست

از آن جایی که اینستاگرام و پینترست به شدت بصری هستند ، جذابیت بسیاری برای افراد دارند. در ایران بیشتر مشتریان در هر حوزه ای از اینستاگرام استفاده می کنند. بنابراین قطعا اولین شبکه اجتماعی که باید در آن محصولات صنعتی خود را بازاریابی کنید ، اینستاگرام است. مزیت پینترست در این است که اگر اصولی در انتشار تصاویر را رعایت کنید ، علاوه بر کاربران حاضر در این پلتفرم پست های شما را می بینند ، در نتایج گوگل نیز قابل رویت هستند.

  • سعی کنید با محتوای کوچک (micro content) مخاطب را جذب کنید. مخاطبان شما در این محیط بسیار کم حوصله و با حداقل تمرکز هستند. اگر مطالب کلی و تفصیلی باشند ، جلب توجه چندانی نخواهد کرد.
  • به جای ایجاد محیط خشک و رسمی ، اگر جنبه های انسانی تری از کسب و کار خود را به نمایش بگذارید ، بازخورد بهتری دریافت خواهید کرد.
  • اگر محتوایی یکتا و مرتبط با شرکت و کارخانه خود تولید کنید ، اعتماد مشتریان بیشتری را جلب می کنید. این کار می تواند هزینه بر تر از دانلود یک عکس از گوگل و انتشار دوباره آن باشد ، اما در نهایت سود بیشتری برای شما به ارمغان می آورد.

لینکدین

لینکدین که در سال 2003 راه اندازی شد ، بیشتر برای تجارت استفاده می شود. این پلتفرم شروع خوبی برای شرکت های صنعتی است. زیرا شما را با افراد حرفه ای در حوزه کاری خود مرتبط می کند. استفاده از این ابزار احتمالاً شما را به سمت کارمندان و متخصصان فروش سوق می دهد.

  • به عنوان بخشی از بازاریابی رسانه های اجتماعی خود برای شرکت های صنعتی ، از لینکدین برای یافتن خریداران جدید و برندسازی استفاده کنید.
  • به گروه های مرتبط با صنعت بپیوندید و به طور منظم در مباحث شرکت کنید تا به اعتبار شما افزوده شود.
  • با اشتراک گذاری پست های وبلاگ شرکت و سایر اخبار در صفحه لینکدین خود ، برند خود را تقویت کنید.
  • شبکه خود را در مورد راه اندازی محصولات جدید و سایر نوآوری ها آگاه نگه دارید تا فروشندگان را به شرکت خود علاقه مند کنید.

یوتیوب و آپارات

ویدیوها راه مؤثر دیگری برای یافتن خریداران و کاربران نهایی کالاهای شما ارائه می دهند. یوتیوب بزرگترین پلتفرم محتوای ویدیویی است، اما اغلب به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال نادیده گرفته می شود. از آنجایی که الگوریتم‌های یوتیوب محتوای مشابهی را به بینندگان پیشنهاد می‌کنند ، این پلتفرم شرکت شما را به افرادی که احتمالاً علاقه مند هستند معرفی می‌کند. با ارسال منظم ویدیوهای آموزشی و جذاب از یوتیوب استفاده کنید.

علی رغم محدودیت دسترسی به یوتیوب در ایران ، اما همچنان پرطرفدار است. مخصوصا اگر برای صادرات نیز برنامه دارید بسیار اهمیت دارد. نمونه ایرانی و کوچک یوتیوب ، آپارات است. از این پلتفرم نیز غافل نوشید. مخصوصا این که ویدوئوهایی که در آپارت آپلود می شوند را مستقیما می توان در وب سایت باز نشر داد.

  • کلمات کلیدی را در عناوین و توضیحات ویدیوی خود بگنجانید تا به مشتریان کمک کند شما را پیدا کنند.
  • با نمایش محصول یا سایر ویدیوهای آموزشی به سؤالات متداول مشتریان خود پاسخ دهید.
  • از طریق مصاحبه با مشتریان قبلی ، مزایای محصولات خود را برجسته کنید و موفقیت ها را جشن بگیرید.
  • کارمندان خود را در ویدیوها بگنجانید تا اعتماد به آنها را افزایش دهید.

فیسبوک

طبق آماری که خود فیسبوک اعلام کرده است ، 73 درصد از اعضای این پلتفرم با هدف بازاریابی در این شبکه اجتماعی فعالیت دارند. فیسبوک به شما این امکان را می دهد تا از طریق چت ، نظرات در پست ها ، راه اندازی نظرسنجی و انجام تبلیغات ، تعامل بیشتری با کاربران داشته باشید.

بازاریابی در فیسبوک برای بازارهای ایران شاید چندان جذاب نباشد. اما شرکت هایی که می خواهد در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سهمی از بازار کسب کنند ، ضروری به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *