فعالیت در اکوسیستم کارأفرینی ، مستلزم یک سلسله اقدامات مستمر و یکپارچه می باشد که به تکاپویی کارآفرین سر و شکل می دهد. یکی از این الزامات ، پیاده سازی مکانیزم توسعه متوازن می باشد که بصورت پایدار و هماهنگ صورت می پذیرد.
به جرات می توان گفت که هیچ سازمان و هیچ کارفرمایی بدون پایبندی به این اصل ، عاقبت بخیر نشده است و هنگامی از خواب غفلت بیدار شده که کار از کار گذشته و زمان کافی برای جبران آن وجود نداشته است.
پیش بسوی رستگاری
تصور کنید که یک پرنده با یک بال نمی تواند پرواز کند. از این رو ، هر کارآفرینی برای نجات کسبوکار خویش از بحرانهای رقابتی، همزمان احتیاج به دو بال دارد:
۱. توسعهبازار با محوریت مدیر بازاریابی
۲. توسعهمحصول با محوریت مدیر محصول
این بازوان ، یاریرسان برند در چالشهای رقابتی هستند که منجر به رهایی برند از تهدیدات رقبا خواهد شد. برخورداری همزمان از این دو بال و فعالیتهای هوشمندانهشان ، عملا موقعیت سازمان کسبوکاری شما را در بازار ، تضمین و تثبیت میکند.
جریان توسعه متوازن را از کجا شروع کنیم؟
برای دستیابی به جریان توسعه متوازن ، بایستی در ابتدا از طریق اتخاذ استراتژی شایسته و جانمایی دو عنصر مدیر محصول و مدیر مارکتینگ گام های اولیه را برداشت.
متناسب با ماموریت سازمان و نوع بازاری که در آن مشغول هستیم و منطبق بر اندازه کسب و کار ، می توانید با تدوین شرح شغل برای گزینه های توسعه بازار و توسعه محصول ، اقدام به طراحی فرایندهای مرتبط نمایید.
نقشه راه محصول و نقشه راه بازار ، چنانچه بر همدیگر منطبق باشد ، بهترین ترکیب و اثربخش ترین تعامل را با همدیگر خواهند داشت.
گزینش نیروی انسانی شایسته و لایق بنا بر نیازهای بازاریابی و محصول ، از حرکت های دیگری است که منجر به عملیاتی شدن استقرار این بال ها می گردد.
فرهنگ سازمانی هم سهم چشمگیری در پیشبرد اهداف توسعه بازار و توسعه محصول دارد. هر جا که عناصر سازمان درک صحیحی از جایگاه مدیر محصول و مدیر بازاریابی داشته باشند ، روند توسعه متوازن و پایدار ، شتاب بیشتری به خود می گیرد.
عاقبت توسعه متوازن
هر کسب و کاری که توانست صحیح ترین روش استقرار همزمان توسعه بازار و توسعه محصول را بکار گیرد ، قطعا مزه تعالی و سودمندی را در کنار بهره وری می چشد و به آستانه توسعه پایدار و سازمان متعالی نزدیک می گردد.
هر کسب و کاری هم که به هر دلیل در مسیر توسعه محصول و توسعه بازار ، گام عملیاتی بر ندارد و محیط را برای ورود و یا رشد مدیر محصول و مدیر بازاریابی فراهم نکند ، از مقوله توسعه متوازن ، خیر و برکتی نمی بیند و طعم تعالی را تجربه نخواهد کرد.