چالش کارفرما
من مدیر فروش شرکت صنایع بسته بندی هستم که تولیدکننده انواع ورق، کارتن فلکسویی و جعبه های لمینیتی می باشد. تجهیزات و امکانات چشمگیری داریم اما اوضاع فروش ما آنچنان که باید باشد ، نیست. به نظرتون چه اقدامی را در پیش بگیریم تا از این شرایط خارج شویم؟
پاسخ مشاور
بخشی از پاسخ این چالش در پرسش مدیر فروش نهفته، یعنی بخش بندی بازارهای هدف و تمرکز بر بازارهای تفکیک شده و با رویکرد بازارمحوری در ارتباطات تجاری اینگونه می باشد:
۱. واحد توسعه بازار را با هدف کشف اقیانوس آبی و ایجاد بازارهای جدید راه اندازی نمایید تا بصورت مستمر جریان بازارسازی کسب و کارتان را از طریق مارکتینگ پلن (نقشه بازاریابی) برنامه ریزی و عملیاتی نماید.
۲. بخش بندی بازارهای هدف، مدیریت شما را دقیق تر می نماید تا متناسب با حال و هوای هر بخش از بازار ، اقدامات بازاریابی شایسته و مناسب سازی شده ای اجرا گردد.
۳. متناسب با ظرفیت و گنجایش هر بازار ، بین ۳ تا ۵ بازار هدف را به هر یک از کارشناسان بازاریابی خودتون بسپارید.
۴. جغرافیای بازار خودتون را هم اولویت بندی کنید و در نهایت با برنامه مشخصی که استانها یا مناطق خاصی را هدف گذاری کرده و بازاریابی را جلو ببرید.
۵. همزمان با بازاریابی ، مطالعات بازار را هم پیش بگیرید و عملا حین بازاریابی ، تقاضاها و نیازهای جدید را هم کشف و تحلیل کنید. این اطلاعات در زمینه توسعه محصولات به کار می آید.
۶. چنانچه توان پشتیبانی از صادرات دارید ، دپارتمان بازاریابی صادراتی را هم بصورت مستقل ایجاد نمایید.
۷. از تاکتیک دیجیتال مارکتینگ غافل نشوید که این روزها ، مدیران خرید (مشتریان شما) عادت بیشتر به جستجوهای در فضاهای آنلاین دارند.
۸. بدلیل نوع فعالیت و محصول شما که در چارچوب بازاریابی صنعتی است ، دیپلماسی سازمانی را فراموش نکنید . برای این کار از ترفندهای روابط عمومی تجاری به خوبی می توانید بهره ببرید و با لابی کردن ، مسیر بازاریابی را میانبرد بزنید.
۹. برندسازی صنعتی را بعنوان راهکار میان مدت و بلندمدت پیش بگیرید.
۱۰. مزیتهای رقابتی را بصورت زنده و پویایی توسعه دهید و متناسب با وضعیت و ادعای رقبا ، این تمایزها را به روزرسانی کنید.
۱۱. حتما به جوینت ونچر هم فکر کنید…