پیشبینی، بخشی از عاقبت اندیشی است درباره اتفاقاتی که امکان دارد در آینده رخ دهد. بیشتر پیشبینیها، دوراندیشی می باشد که بر مبنای تجربیات یا دانستهها هستند و بیان کننده اتفاقاتی است که انتظار می رود رخ دهد.
پیش بینی، امری بسیار مهم، محتاطانه و دشوار در برنامه ریزی است. زیرا قسمتی از فرآیند برآورد موقعیتهای ناشناختهاست. این جریان درواقع پیش گویی هایی را مرتبط با رویدادهای آینده در اختیار می گذارد و میتواند تجارب گذشته را به پیشگیری از حوادث آینده بدل سازد.
در سالهای اخیر پیش بینی، به آینده نگری شیوه خردمندانه و راهبردی در پیشرفت و توسعه کسب و کارها تبدیل شده و بعنوان ابزاری قدرتمند در تحقق هدفگذاری ها و نقشه های بازاریابی و فروش می باشد و میزان دقت آن دارای اهمیت فراوان است. استفاده از روش های آماری در پیش بینی از قابلیت بیشتری برخوردار است زیرا با تغییر دقت، معیارها نیز متناسب با آن تغییر می کند.
عوامل مؤثر در دقت پیش بینی شامل: محیط و جغرافیای بازار، وضعیت رقابتی، سهم بازار، افق برند، استراتژی بازاریابی، وقایع گذشته بازار، رویدادها و رخدادهای پیرامون بازار و سایر موارد اختصاصی آن متغیر هستند که غالبا شاخصهایی برای سنجش و ارزیابی صحت پیش بینی استفاده میشوند. معیارهای خطای پیش بینی هر چه کمتر باشند بیانگر پیش بینی دقیق تر می باشد.
پیش بینی دقیق به ما قدرت تصمیم گیری واضح تری می دهد که برآیند آن بازاریابی و فروش موفق خدمات یا محصولات موردنظر می باشد.
فعالان اقتصادی با استفاده از تکنیکهای حرفه ای بازارسنجی، اقدام به پیش بینی بازار آتی کرده و از آن برای اهداف خود استفاده می کنند. در کسب و کارهای در حال توسعه، تیم پیش بینی بصورت دیده بان درخصوص پایش بازار، تحلیل، راهکارهای بازاریابی و ارائه هشدارها می باشند.
به دلیل اهمیت پیش بینی در کیفیت تصمیم گیری و سرمایه گذاری، توصیه می گردد از تداخل احساسات و هیجانات در خروجی ها و نتیجه گیری ها پرهیز کنیم، زیرا می خواهیم آینده ای نزدیک و واقع گرایانه را برای بازاریابی و فروش محصولات و خدمات خویش ترسیم نماییم.
ویژگی های پیش بینی اقتصادی:
- دوره های زمانی پیشبینی بصورت دوره هایکوتاهمدت (ماهانه، هفتگی و روزانه)، میان مدت (بین سه ماه تا دو سال) و بلند مدت (بیش از دو سال) انجام میشود.
- افق پیشبینی، تعداد دوره های زمانی را تعیین میکند که برای آینده انجام میشود. مثلا پیشبینی هفتگی با افق پنج هفته انجام شود.
- فاصله پیشبینی، مشخص کننده مدت زمانی است که پیشبینیهای جدید، تهیه میشوند. فاصله و دوره زمانی پیشبینی، غالبا یکسان در نظر گرفته میشوند. دوره زمانی و افق پیشبینی، معمولاً بوسیله فرآیند تصمیمی که نیاز به پیشبینی دارد، درنظر گرفته می شود.
وضع هوای بازار:
برای پرواز برند بر فراز بازار احتیاج به هوایی مناسب پرواز می باشد که صرفا پیش بینی وضع هوای بازار به ما قدرت و اجازه حرکت در بازار را می دهد. پس ضرورت پیش بینی سالم امری حیاتی و تاریخی برای توسعه بازار می باشد.
چنانچه محیط و عناصر بازار را جایگزین فرضیات هواشناسی نماییم، برخی معیارهایی که در پیشبینی وضعیت هوای بازار مورد استفاده قرار میگیرند:
- تعیین دمای بازار
- اندازهگیری مقدار رطوبت جو بازار
- سنجش فشار جو بازار
- مشاهده وضع ظاهری آسمان بازار از نظر میزان وجود ابرهای رقبا
- تعیین جهت باد در محیط بازار
- طوفان، گرد و غبار رقبا